Op 13 maart ging ook de school van Marie op slot. Ook Marie veronderstelt om thuisonderwijs te volgen en vanaf de Paasvakantie aan pre-teaching te doen.
Voor een meisje met een cognitieve leeftijd van 5 jaar en op school wordt voorbereid op het dagelijks leven kan je je al voorstellen dat dit een onmogelijke opdracht is. Marie moet het hebben van ervaringen opdoen, nabijheid en samen leren door te imiteren. Geen van die zaken kan je online aanbieden.
De leerkrachten gingen creatief aan het werk om contact met haar te houden. Er werd een gesloten facebook groepje gemaakt waar de leerkrachten elke dag een bundel, een creatief idee, een sportieve uitdaging, een grappige foto,… Marie kreeg elke dag een juf toegewezen waar ze op een vast moment naar mocht skypen.
Op 25 mei gingen de scholen terug open. Hoewel dit op papier geldt voor elke school, houden vele buitengewone scholen hun deuren nog keihard op slot. Onze school ging gelukkig heel creatief op zoek naar mogelijkheden om elke leerling de kans te geven op nog een maand onderwijs.
De leerkrachten werden verdeeld over verschillende bubbels: externaat, semi-internaat en de verschillende leefgroepen. Jongeren die thuis blijven, krijgen de kans om een leerkracht uit de bubbel (in Marie haar geval haar eigen leefgroep) thuisonderwijs te geven.
Juf Marlies kwam twee maal anderhalf uur bij ons thuis. Ze maakten samen een grote wandeling, knutselden een micado met takken, gingen insecten speuren en maakten overheerlijke wraps en tapenade. Marie glunderde en genoot.
Van zodra ze terug naar de leefgroep kan, krijgt ze elke voormiddag en namiddag twee uur les van een mini-korps overenthousiaste leerkrachten.
Wat zijn we ongelooflijk dankbaar dat men vanuit de Lovie op zoek ging naar menselijke oplossingen, uiteraard rekening houdend met de veiligheidsmaatregelen.
Ik doe dan ook een warme oproep aan de andere buitengewone scholen om elk kind voor de laatste maand van het schooljaar terug het recht te geven op onderwijs.